Όταν δημιουργείτε μια ταυτότητα πρέπει να να χρησιμοποιείτε όλα τα εργαλεία που έχετε στη διάθεσή σας. Ένα από αυτά είναι τα χρώματα.
Αλλά πρώτα πρέπει να δούμε γιατί τα χρώματα της ταυτότητάς μας έχουν σημασία.
“Τα χρώματα, όπως τα χαρακτηριστικά, ακολουθούν τις αλλαγές των συναισθημάτων.”
Πάμπλο Πικάσο
Τα συναισθήματα είναι ισχυρά και καθοδηγούν τη λήψη των αποφάσεών μας. Ως επιχείρηση, θέλετε να καλλιεργήσετε μια ισχυρή συναισθηματική σύνδεση με τους πελάτες σας. Το πρόβλημα είναι ότι δεν μπορείτε να πείτε ολόκληρη την ιστορία της εταιρείας σας σε ένα λογότυπο ή βιτρίνα – αλλά τα χρώματα παρέχουν την δυνατότητα να «μιλήσετε» στο συναίσθημα των πελατών σας.

Χρώματα όπως το κόκκινο ή το μπλε δημιουργούν διαφορετικά ανθρώπινα συναισθήματα. Ακόμα πιο ενδιαφέρον, τα ίδια χρώματα τείνουν να προκαλούν παρόμοια συναισθήματα σε πολλούς διαφορετικούς ανθρώπους. Αυτό συμβαίνει ακόμη και σε αποχρώσεις χρωμάτων, έτσι το βαθύ σκούρο μπλε και το γαλάζιο του ουρανού θα έχουν επίσης διαφορετικά αποτελέσματα.
Η θεωρία χρωμάτων πηγαίνει πολύ βαθύτερα από το “το ροζ είναι ένα όμορφο χρώμα.” Οι ψυχολόγοι συνδέουν το χρώμα με την ίδια την εξέλιξη των ανθρώπων. Υπάρχουν χρώματα που συνδέονται με συγκεκριμένα αντικείμενα και συναισθήματα. Ένα κόκκινο αίμα, για παράδειγμα, θέτει τους ανθρώπους σε εγρήγορση.
Αν δούμε εκατομμύρια χρόνια βιολογικής προετοιμασίας, είναι εύκολο να καταλάβουμε πώς οι συσχετίσεις με τα χρώματα υπερβαίνουν την απλή προτίμηση.
Κανείς λοιπόν δεν μπορεί να αγνοήσει την επιστήμη μεταξύ των ψυχολογικών επιπτώσεων των χρωμάτων μιας εταιρικής ταυτότητας. Αλλά πως θα κάνουμε τα χρώματα να λειτουργήσουν θετικά για εμάς;
Σύμφωνα με τον επιστήμονα Antonio Damasio, το πώς αισθάνονται οι καταναλωτές για ένα brand έχει περισσότερη βαρύτητα από ό, τι σκέφτονται γι αυτό.
Γνωρίζοντας το γεγονός ότι ορισμένα χρώματα προκαλούν συγκεκριμένα συναισθήματα καταλαβαίνετε γιατί τα χρώματα της εταιρικής σας ταυτότητας έχουν τη δυνατότητα να επηρεάσουν τις πωλήσεις σας ακόμη περισσότερο από τα προϊόντα που προσφέρετε.
Επιπλέον, η επανάληψη του ίδιου χρώματος μπορεί να ενισχύσει την αναγνωρισιμότητα ενός brand. Πότε ήταν η τελευταία φορά που είδατε ένα κουτάκι Coca Cola που δεν ήταν κόκκινο ή ένα πουλί Twitter που δεν ήταν γαλάζιο. Tα χρώματα γίνονται μέρος ενός brand, οπότε πρέπει να ενθαρρύνετε αυτήν τη σχέση χρησιμοποιώντας τα με συνέπεια σε διάφορους τομείς όπως: λογότυπο, website, βιτρίνα, εσωτερική διακόσμηση, στολές προσωπικού, διαφημίσεις.
Πρέπει λοιπόν να επιλέξετε προσεκτικά τα χρώματα της εταιρικής σας ταυτότητας. Το ροζ μπορεί να είναι το προσωπικό σας αγαπημένο χρώμα, αλλά μπορεί να είναι το χειρότερο για τους επιχειρηματικούς σας στόχους. Αλλά προτού καν φτάσετε σε ποια χρώματα θέλετε να σας αντιπροσωπεύουν, πρώτα πρέπει να αποφασίσετε την ιδανική ταυτότητα της επιχείρησής σας.
To κόκκινο σίγουρα ταιριάζει για μια εταιρία με προσωπικότητα ενεργητική, νεανική και δυνατή. Αλλά το κόκκινο δεν θα λειτουργούσε για μια εταιρεία με στρώματα ύπνου που θέλει χρώματα που παραπέμπουν σε ηρεμία και χαλάρωση.
Η επιλογή των χρωμάτων είναι εύκολη εάν γνωρίζετε τι προσπαθείτε να επικοινωνήσετε. Ένα από τα πρώτα βήματα για τη δημιουργία μιας εταιρείας είναι ο καθορισμός της προσωπικότητάς της. Ουσιαστικά, θέλετε να σκεφτείτε την εταιρεία σας σαν ένα άτομο: ποιο είναι αυτό; Τι είναι σημαντικό για αυτό;
Μόλις προσδιορίσετε ποιοι είναι αυτοί οι στόχοι μπορείτε να καθορίσετε ποια χρώματα θα λειτουργούν καλύτερα.
Ας δούμε μια σύνοψη των χρωμάτων και των συναισθημάτων που μπορεί να προκαλούν:
Κόκκινο – Σημαίνει πάθος, ενθουσιασμό και θυμό. Μπορεί να δηλώνει σπουδαιότητα και απαιτεί την προσοχή.
Πορτοκαλί – Είναι παιχνιδιάρικο, και υποδηλώνει ζωτικότητα και φιλικότητα. Είναι αναζωογονητικό και προκαλεί ενέργεια.
Κίτρινο – Παραπέμπει σε ευτυχία, νεότητα και αισιοδοξία, αλλά μπορεί επίσης να φαίνεται ελκυστικό ή προσιτό (οικονομικά).
Πράσινο – Παραπέμπει σε σταθερότητα, ευημερία, ανάπτυξη και σύνδεση με τη φύση.
Ανοιχτό μπλε – Μια ελαφριά απόχρωση του μπλε αποπνέει ηρεμία, εμπιστοσύνη, ειλικρίνεια. Μπορεί επίσης να σημαίνει αθωότητα.
Σκούρο μπλε – Παραπέμπει σε επαγγελματισμό, ασφάλεια και τυπικότητα. Είναι ώριμο και αξιόπιστο.
Μωβ – Μπορεί να σημαίνει φινέτσα, δημιουργικότητα και πολυτέλεια.
Ροζ– Σημαίνει θηλυκότητα, νεότητα και αθωότητα. Κυμαίνεται από μοντέρνο έως πολυτελές.
Καφέ – Δημιουργεί μια στιβαρή, γήινη, vintage εμφάνιση ή διάθεση.
Λευκό – Σημαίνει καθαρότητα, αρετή, υγεία ή απλότητα.
Γκρι – Σημαίνει ουδετερότητα. Μπορεί να φαίνεται χαλαρό, κλασικό, σοβαρό, μυστηριώδες ή ώριμο.
Μαύρο – Προκαλεί μια ισχυρή, εκλεπτυσμένη, αιχμηρή, πολυτελή και μοντέρνα αίσθηση.
Λάβετε υπόψη ότι η επίδραση των χρωμάτων εξαρτάται από το στυλ και το σχεδιασμό που χρησιμοποιούνται, καθώς και από τους συνδυασμούς χρωμάτων που επιλέγετε.

Τρόποι για τη δημιουργία ενός συνδυασμού χρωμάτων εταιρικής ταυτότητας
Προφανώς, δεν υπάρχει σωστός ή λάθος τρόπος για να επιλέξετε το συνδυασμό χρωμάτων της ταυτότητάς σας και είναι δύσκολο να ακολουθούμε για κάτι τέτοιο αυστηρούς κανόνες. Η διαδικασία μπορεί να είναι αρκετά μπερδεμένη, οπότε μια μικρή καθοδήγηση είναι χρήσιμη. Ας δούμε τη διαδικασία δημιουργίας ενός συνδυασμού χρωμάτων που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε περισσότερο ως πλαίσιο και λιγότερο ως οδηγίες βήμα προς βήμα.
1. Σχέδιο για την επιλογή 3 χρωμάτων
Το βασικό, ένα δευτερεύον και ένα ουδέτερο. Οι συνδυασμοί χρωμάτων εταιρικής ταυτότητας μπορούν να έχουν από 1 έως 4 αλλά ακόμη και τα μονόχρωμα σχήματα απαιτούν κάποια παραλλαγή στις αποχρώσεις.
2. Επιλογή του βασικού χρώματος
Από όλα τα χαρακτηριστικά της ταυτότητάς σας, ποιο είναι το πιο σημαντικό; Το βασικό χρώμα σας θα πρέπει να αντικατοπτρίζει όχι μόνο το πιο κυρίαρχο γνώρισμα της ταυτότητάς σας, αλλά και το κοινό-στόχο το οποίο προσπαθείτε να προσεγγίσετε.
Θα επιλέξετε τα υπόλοιπα χρώματα ανάλογα με το πόσο καλά ταιριάζουν με αυτό.
3. Επιλογή δεύτερου χρώματος
Το δεύτερο χρώμα είναι αυτό που χρησιμοποιείται περισσότερο μετά το χρώμα- βάση. Η επιλογή του είναι δυσκολότερη καθώς περιοριζόμαστε από το ότι πρέπει να ταιριάζει και με την ταυτότητα αλλά και να συνδυάζεται με το βασικό χρώμα.
4. Επιλέγοντας το ουδέτερο χρώμα
Το ουδέτερο χρώμα σας πιθανότατα θα είναι χρώμα φόντου, κάτι που επιλέγεται για να μην προκαλεί την προσοχή. Συνήθως αυτές είναι διαφορετικές αποχρώσεις του γκρι, ίσως μπεζ, λευκά και υπόλευκα λειτουργούν επίσης. Το μαύρο είναι επίσης μια επιλογή, αλλά να είστε προσεκτικοί. Τείνει να κυριαρχεί σε οποιοδήποτε συνδυασμό χρωμάτων στο οποίο ανήκει.
Καθ’ όλη τη διαδικασία επιλογής των εταιρικών χρωμάτων, πρέπει να έχετε κατά νου τον τελικό στόχο: τι είδους συνδυασμό χρωμάτων χρησιμοποιείτε; Συνήθως, οι επωνυμίες χρησιμοποιούν τις παρακάτω μεθόδους για να συνδυάσουν τα χρώματά τους:
Τα κύρια σχήματα για χρώματα εταιρικής ταυτότητας εμφανίζονται σε έναν χρωματικό τροχό που αποτελεί και ένα από τα μεγαλύτερα βοηθήματα.
Οι θέσεις των χρωμάτων μπορεί να σας καθοδηγήσουν.

Μονοχρωματικό – Όταν έχετε ένα χαρακτηριστικό στο οποίο θέλετε να εστιάσετε, ένα μονοχρωματικό σχήμα θα δώσει έμφαση στην ταυτότητά σας. Ενώ είναι καλή περίπτωση για ένα minimal brand, η πρόκληση εδώ είναι να διαφοροποιήσουμε αρκετά τις αποχρώσεις ώστε το αποτέλεσμα να μην είναι οπτικά αδιάφορο.
Αναλογικά – Τα χρώματα το ένα δίπλα στο άλλο στον τροχό χρώματος έχουν αρμονικές σχέσεις, καθώς τα παρακείμενα χρώματα έχουν συνήθως παρόμοιες συναισθηματικές δηλώσεις. Τα αναλογικά σχήματα είναι ασφαλή στοιχήματα, δεν είναι όμως αυτά που θα τραβήξουν την προσοχή.
Συμπληρωματικά – ή αντίθετα – είναι χρώματα που βρίσκονται αντικρυστά στον τροχό χρώματος. Επειδή είναι αντίθετα, αναδεικνύονται καλύτερα μεταξύ τους όταν συνδυάζονται. Βλέπετε πολλά συμπληρωματικά χρώματα σε αθλητικές ομάδες. Τα συμπληρωματικά χρώματα είναι ιδανικά για δυναμικά αποτελέσματα, αλλά προσέξτε να μην αντιγράψετε μια άλλη φίρμα, καθώς ο συνδυασμός τους είναι πολύ δημοφιλής.
Τριαδικά χρώματα – Ένας σταθερός συνδυασμός χρωμάτων επωνυμίας, τα τριαδικά χρώματα ισοδυναμούν σε τρία διαφορετικά τμήματα του χρωματικού τροχού. Τα τριαδικά σχήματα προσφέρουν μια όμορφη εικόνα είναι δύσκολο όμως τα τρία αυτά χρώματα να συμπίπτουν με τα χαρακτηριστικά της ταυτότητάς σας.

Όπως είπαμε παραπάνω, δεν υπάρχουν συγκεκριμένοι κανόνες για την επιλογή των χρωμάτων της εταιρικής σας ταυτότητας.
Ας ακολουθήσουμε τα παραπάνω ως μια γενική οδηγία και εμπιστευτείτε και το ένστικτό σας. Το κύριο μέλημα των χρωμάτων είναι η συναισθηματική τους σύνδεση, οπότε μην παραμελείτε τα δικά σας συναισθήματα σας όταν αποφασίζετε τα χρώματα της εταιρικής σας ταυτότητας.