
Στοιχεία καλού Web Design
Είναι πολύ σημαντικό για μια επιχείρηση να έχει τη δικιά της ιστιοσελίδα στις μέρες μας. Δεν αρκεί, όμως, απλά και μόνο η ύπαρξή της, αλλά χρειάζεται και να διέπεται από ποιοτικό σχεδιασμό προκειμένου να μεγιστοποιήσει τον αριθμό των πελατών που μπορεί να προσελκύσει και να μην προτιμήσουν κάποιον απ’ τους ανταγωνιστές. Όπως καλείται μια επιχείρηση να έχει ένα κατάστημα που πληρεί κάποια κριτήρια αισθητικής, έτσι πρέπει να μεριμνήσει και για την όψη της ιστιοσελίδα της. Υπάρχουν αμέτρητοι τρόποι και γενικά νοοτροπίες για να βελτιώσει κανείς το design μιας σελίδας, αλλά στο παρόν άρθρο θα αναφερθούμε σε μερικούς απ’ τους βασικότερους.
Σκοπός του ιστότοπου
Καταρχήν, θα πρέπει να αποσαφηνιστεί ο σκοπός της ιστιοσελίδας και το design να γίνει με βάση αυτό. Ο σκοπός μπορεί να είναι κάτι όπως η πώληση προϊόντων ή η παροχή πληροφοριών. Πιο συγκεκριμένα, θέλουμε να απαντήσουμε σε ερωτήσεις τύπου ποια τα χαρακτηριστικά των πελατών, τι ζητάνε και πως μπορούμε να τους το παρέχουμε. Αυτό είναι κάτι που πρέπει να γίνει στην αρχή της διαδικασίας κατασκευής ιστιοσελίδας έτσι ώστε να αποφασίσουμε με βάση αυτό τι στοιχεία θα εμπεριέχει και γενικά τι κατευθύνσεις θα ακολουθήσουμε καθώς το σχεδιάζουμε.

Πλοήγηση
Μια άλλη αρχή για ποιοτικό web design είναι να χαρακτηρίζεται η ιστιοσελίδα από βολική πλοήγηση. Το ταξίδι που διανύει ένας χρήστης όταν επισκέπτεται τη σελίδα πρέπει να είναι εύκολο και να γίνεται ενστικτωδώς, διαφορετικά ενδέχεται να την εγκαταλείψει. Θέλουμε μενού πλοήγησης με ξεκάθαρη και απλοϊκή λειτουργία και γενικά να είναι εύκολο να βρίσκουμε ότι ψάχνουμε. Τεχνικές που μπορούν να βοηθήσουν σε αυτό είναι η ύπαρξη drop-down menu ή μπάρας αναζήτησης, η κατάλληλη ιεραρχία ανάμεσα στις σελίδες και το να μην χρειάζεται να κάνει ο χρήστης υπερβολικά πολλά κλικ για να φτάσει εκεί που θέλει.
Συνοχή
Είναι σημαντικό, επίσης, το design της ιστιοσελίδας μας να διέπεται από μία συνοχή όσον αφορά την όψη και την αίσθηση που εκπέμπουν οι υπό μέρους σελίδες της. Θέλουμε όλες οι σελίδες που την απαρτίζουν να μοιάζουν ως τμήματα ενός συνόλου και όχι ως ανεξάρτητες μεταξύ τους. Με το να υπάρχει συνοχή τόσο στα οπτικά στοιχεία της σελίδας, όπως χρώματα, γραμματοσειρές, εικόνες και layouts, όσο και στα λειτουργικά της στοιχεία, όπως ο χειρισμός του UI, τα άτομα που την επισκέπτονται έχουν μια πιο ευχάριστη και πιο άνετη εμπειρία.
Χρώματα
Κάναμε ήδη αναφορά στα χρώματα όσον αφορά τη συνοχή στα οπτικά στοιχεία της σελίδας, αλλά αξίζει να εμβαθύνουμε περισσότερο σ’ αυτά. Όχι απλά πρέπει να υπάρχει συνοχή σε αυτά, αλλά πρέπει και να σιγουρευτούμε ότι η επιλογή χρωμάτων ταιριάζει στο είδος της ιστιοσελίδας και έχει καλή αισθητική. Μερικά χρώματα συνδυάζονται καλύτερα με μερικά άλλα. Αυτό είναι κάτι που πρέπει να έχουμε υπόψιν, αλλά καλό είναι να μην αναμιγνύουμε πολλά διαφορετικά χρώματα μεταξύ τους. Θέλουμε, ακόμα, τα χρώματα να ταιριάζουν με το brand μιας επιχείρησης και πιο συγκεκριμένα με το logo της (π.χ., το Facebook χρησιμοποιεί άσπρο και αποχρώσεις του μπλε).
Απλότητα
Ένα άλλο στοιχείο του καλού web design είναι η απλότητα. Καλούμαστε να είμαστε επιλεκτικοί στο τι θα εμπεριέχουμε στη σελίδα μας, καθώς στοιχεία που δεν υπηρετούν κάποιο συγκεκριμένο σκοπό είναι αχρείαστα και μπορούν να έχουν αρνητική επίδραση στην εμπειρία του επισκέπτη. Αυτό είναι κάτι που δεν ισχύει μόνο για την εμφάνιση, αλλά και για την χρηστικότητα της ιστιοσελίδας. Σε αυτό το σημείο θα μπορούσαμε να τονίσουμε την αξία της χρήσης του κενού (white space), το οποίο είναι το κενό ανάμεσα ή τριγύρω από τα διάφορα στοιχεία της σελίδας. Το ότι είναι κενό δε σημαίνει ότι δεν έχει σημασία, καθώς δίνει μία αίσθηση οργάνωσης και ισορροπίας και χωρίς αυτό τα στοιχεία της σελίδας θα ήταν το ένα πάνω στο άλλο και θα ήταν πιο δύσκολο να διαβαστούν.

Visuals
Δε θα μπορούσαμε, επίσης, να παραλείψουμε την αξία των οπτικών στοιχείων (visuals), όπως φωτογραφίες και animations, όταν μιλάμε για καλό web design. Όχι απλά δίνουν μία αίσθηση ισορροπίας στη σελίδα και ξεκουράζουν τον χρήστη απ’ το συνεχές διάβασμα, αλλά τραβάνε και το ενδιαφέρον του. Πρέπει να λαμβάνουμε υπόψιν παράγοντες όπως την υψηλή ανάλυση, την καθαρότητα, την αισθητική και το μέγεθος όταν επιλέγουμε οπτικά στοιχεία, καθώς μπορεί να έχουν αρνητική επίδραση άμα δεν πληρούν κάποια ποιοτικά κριτήρια. Εκτός αυτού, visuals για προϊόντα και υπηρεσίες που παρέχει το site μπορούν να βοηθήσουν τους πελάτες στο να τα κατανοήσουν καλύτερα. Είναι χρήσιμο, μάλιστα, το υλικό να ανταποκρίνεται σε οθόνες διαφόρων μεγεθών για διάφορες συσκευές, να είναι συμπιεσμένο έτσι ώστε να επιβραδύνει σε μικρότερο βαθμό το site, και να εμπεριέχει alt text για λόγους SEO. Όπως έχουμε αναφέρει όταν μιλήσαμε για απλότητα, όμως, δε θέλουμε να γεμίσουμε τη σελίδα με υπερβολικά πολλά visuals.
Ιεραρχία
Ένα άλλο σημαντικό στοιχείο είναι η ιεραρχία ανάμεσα στα στοιχεία της ιστιοσελίδας με βάση το τι τραβάει πρώτα το μάτι όταν κάποιος την επισκέπτεται. Μερικά τμήματα της σελίδας, όπως τα call to action, είναι πιο σημαντικά από κάποια άλλα, επομένως θέλω να τραβήξουν περισσότερο την προσοχή του κοινού. Η ιεραρχία συχνά καθορίζεται με βάση το μέγεθος των στοιχείων, αλλά αυτός δεν είναι ο μόνος τρόπος. Μπορούμε, για παράδειγμα, να επιτύχουμε τέτοιου είδους ιεραρχία με χρήση πιο έντονων χρωμάτων.
CTA (call to action)
Αναφέραμε ήδη πιο πάνω το πως πρέπει τα CTA (call to action) να τραβάνε την προσοχή του χρήστη, αλλά ας αναλύσουμε λίγο παραπάνω αυτό το στοιχείο γιατί γενικά θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψιν όταν μιλάμε για web design. Τα CTA κατευθύνουν τους χρήστες για τις κινήσεις που πρέπει να κάνουν προκειμένου να πραγματοποιήσουν τις αγορές τους, να μεταβούν σε άλλα μέρη της ιστιοσελίδας, ή ό,τι άλλο είναι να κάνουν. Έτσι, πρέπει να εμπεριέχουμε διάφορα CTA σε στρατηγικά σημεία και να φροντίζουμε να ξεχωρίζουν από τα υπόλοιπα στοιχεία της σελίδας έτσι ώστε να φαίνεται ότι χρησιμοποιούνται για την διεξαγωγή μιας δράσης που οι επισκέπτες καλούνται να κάνουν. Θέλουμε να είναι μεγάλα και να έχουν έντονη εμφάνιση προκειμένου να μπορούν να εντοπιστούν γρήγορα.
Στοιχεία καλού Web Design
Η ύπαρξη ενός καλού σχεδιασμού ιστότοπου είναι σημαντική. Άλλωστε, η διαδικτυακή σας παρουσία μπορεί να κάνει ή να χαλάσει την επιχείρησή σας. Αρκεί όμως να έχετε κάποιο σχέδιο ιστοτόπου ή χρειάζεστε κάτι περισσότερο από αυτό;
Για τις μικρές επιχειρήσεις, ειδικά εάν αντιμετωπίζετε προκλήσεις κόστους ή περιορισμένες τεχνικές δεξιότητες, η επένδυση σε έναν καλά σχεδιασμένο, επαγγελματικό ιστότοπο μπορεί να φαίνεται τρομακτική. Ή αν έχετε ήδη έναν λειτουργικό (αν και ξεπερασμένο) ιστότοπο, μπορεί να αμφιβάλλετε για την αξία ενός επανασχεδιασμού.
Γιατί έχει σημασία ο καλός σχεδίασμός του ιστότοπού σας
Ο σχεδιασμός του ιστότοπού σας είναι σημαντικός επειδή οι πελάτες σας ενδιαφέρονται για το σχεδιασμό. Είτε συνειδητά είτε όχι, όλοι αντιδρούμε στα γραφικά και την καλή προβολή του περιεχόμενου και οι άνθρωποι έλκονται φυσικά από τον καλό σχεδιασμό. Όσον αφορά τη σχεδίαση του ιστότοπού σας, οι μελέτες έχουν δείξει ξανά και ξανά ότι οι χρήστες κρίνουν γρήγορα την επιχείρησή σας με βάση μόνο τα γραφικά και το περιεχόμενο και συχνά θα σταματήσουν να χρησιμοποιούν τον ιστότοπό σας εάν δεν έχει σχεδιαστεί σωστά. Ο σχεδιασμός του ιστοτόπου της επιχείρησής σας επηρεάζει την εμπειρία των πελατών σας, τη δημιουργία δυνητικών πελατών και, τελικά, το τελικό αποτέλεσμα.