Οι λειτουργίες της συσκευασίας
Η συσκευασία έχει μια δισδιάστατη λειτουργία. Πρώτον, πρέπει να προστατεύει το προϊόν. Στη συνέχεια, έχει έναν σημαντικό προωθητικό ρόλο.
Αυτό μας οδηγεί στις επιμέρους κατηγοριοποιήσεις των σημαντικών λειτουργιών της συσκευασίας:
Λειτουργία # 1. Προστασία και διατήρηση:
Η βασική λειτουργία της συσκευασίας είναι η προστασία και η διατήρηση του περιεχομένου κατά τη μεταφορά από τον κατασκευαστή στον τελικό καταναλωτή.
Λειτουργία # 2. Περιορισμός:
Τα περισσότερα προϊόντα πρέπει να περιέχονται σε κατάλληλες συσκευασίες, πριν μετακινηθούν από το ένα μέρος στο άλλο. Αυτή η λειτουργία περιορισμού της συσκευασίας συμβάλλει σημαντικά στην προστασία του περιβάλλοντος. Μια καλύτερη συσκευασία βοηθά στη διατήρηση της ποιότητας του προϊόντος και της δυνατότητας πρόσβασης του προϊόντος στο χέρι του καταναλωτή χωρίς διαρροές. Και φυσικά δίνει καλύτερη εικόνα στην εταιρεία παραγωγής του.
Λειτουργία # 3. Επικοινωνία:
Μια σημαντική λειτουργία της συσκευασίας είναι η επικοινωνία του προϊόντος. Ένα πακέτο πρέπει να γνωστοποιεί τι περιέχει. Όταν το προϊόν απευθύνεται στο διεθνές εμπόριο και χρησιμοποιούνται διαφορετικές γλώσσες, είναι απαραίτητη η χρήση σαφών και εύκολα κατανοητών συμβόλων στο πακέτο διανομής.
Λειτουργία # 4. Ευκολία:
- Τα σωστά συσκευασμένα προϊόντα απαιτούν λιγότερο χώρο.
- Εύκολες μέθοδοι θα μπορούσαν να προταθούν για να βγάλουν τα προϊόντα από ένα πακέτο και να διατηρήσουν τα υπόλοιπα ανέπαφα.
Λειτουργία # 5. Οικονομία:
Το σωστό πακέτο συνήθως αποδεικνύεται ιδιαίτερα οικονομικό, τόσο στους παραγωγούς όσο και στους καταναλωτές.
Λειτουργία # 6. Λειτουργία προώθησης:
- Self–service – Το πακέτο πρέπει να είναι ικανό να εκτελεί πολλές από τις εργασίες πωλήσεων.Πρέπει να προσελκύσει την προσοχή, να περιγράφει τα χαρακτηριστικά των προϊόντων, να προσδίδει εμπιστοσύνη στους καταναλωτές και με την κατάλληλη εκτύπωση να κάνει μια ευνοϊκή συνολική εντύπωση.
- Ολοκληρωμένη έννοια μάρκετινγκ – Τα εμπορικά σήματα κατέχουν πλέον κυρίαρχο ρόλο στο μάρκετινγκ.Οι επωνυμίες διαδίδονται μέσω της διαφήμισης, αλλά η υπενθύμιση των επωνυμιών και η καθιέρωση των αποδεκτών επωνυμιών από τους καταναλωτές επιτυγχάνεται μέσω συσκευασίας.
- Καινοτομική ευκαιρία – Μία καλή συσκευασία είναι ικανή να αποφέρει κέρδη μεγάλης κλίμακας. Ο σχεδιασμός και η κατασκευή συσκευασιών προϊόντων έχουν την δυνατότητα πλέον να επιτελούν μια μεγάλη και αυξανόμενη ποικιλία άλλων μεμονωμένων λειτουργιών.
Μερικές από αυτές τις λειτουργίες είναι:
– Συγκέντρωση και τακτοποίηση του περιεχομένου στην επιθυμητή μορφή.
– Προσδιορισμός επωνυμίας, κατασκευαστή και περιεχομένου. (Η διαφοροποίηση προϊόντων τελειοποιείται μέσω αυτής της λειτουργίας).
– Παροχή ενός κατάλληλου μείγματος προϊόντων, που περιλαμβάνει μέγεθος, βάρη, τιμές, βαθμούς και πακέτα συσκευασίας προϊόντος.
– Διευκόλυνση των λειτουργιών διαχείρισης από την στιγμή που θα φτάσει στον λιανοπωλητή.
– Διευκόλυνση μεταφοράς και αποθήκευσης.
– Ενημέρωση για τα προϊόντα που περιέχονται.
– Ενθάρρυνση επαναγοράς.
– Προσαρμογή στις νομικές και υγειονομικές απαιτήσεις.
– Μία διαφήμιση που «ταξιδεύει» μέχρι να φτάσει στο σημείο διάθεσης του προϊόντος.

Ο ρόλος της συσκευασίας
…στην προώθηση και πώληση των προϊόντων
Όταν μιλάμε για συσκευασία εννοούμε την γενική δέσμη δραστηριοτήτων που επικεντρώνονται στη διαμόρφωση του σχεδιασμού μιας συσκευασίας και στην παραγωγή ενός κατάλληλου και ελκυστικού δοχείου ή περιτυλίγματος για το προϊόν.
Μέχρι πρόσφατα η συσκευασία θεωρούταν ένα μικρό στοιχείο στο μείγμα μάρκετινγκ ενός προϊόντος. Τα αποτελέσματα όμως που έφερε αυτό το μάρκετινγκ, την καθιστούν σχεδόν ως ένα αναπόσπαστο μέρος του ίδιου του προϊόντος. Τα ίδια τα πακέτα λειτουργούν ως τα κύρια μέσα για τη δημιουργία αίσθησης προτίμησης προϊόντων. Είναι ένα όχημα με το οποίο η μάρκα ενός προϊόντος μεταφέρεται προς τον καταναλωτή. Αυτός είναι και ο κυριότερος λόγος που η συσκευασία εμπεριέχεται σε πολλές στρατηγικές μάρκετινγκ.
Για να ενεργοποιήσετε το μάρκετινγκ
Η συσκευασία προϊόντος, αλλά και η συσκευασία μεταφοράς του παίζουν σημαντικό ρόλο στο μάρκετινγκ. Καλές συσκευασίες μαζί με ελκυστική επισήμανση χρησιμοποιούνται από τους πωλητές για την προώθηση των προϊόντων σε πιθανούς αγοραστές. Το σχήμα, το μέγεθος, το χρώμα, η εμφάνιση σε συνδυασμό με την παράλληλη εμφάνιση του λογότυπου της εταιρείας, σχεδιάζονται ανάλογα, για να προσελκύσουν την προσοχή πιθανών αγοραστών.
Για να ενεργοποιήσετε την αναγνώριση προϊόντος
Η συσκευασία προϊόντος και η συσκευασία μεταφοράς επιτρέπουν σε ένα προϊόν να έχει τη δική του ταυτότητα. Αυτό επιτυγχάνεται με το σχεδιασμό ενός μοναδικού και διακριτού πακέτου μέσω της αποτελεσματικής χρήσης χρωμάτων, σχημάτων, γραφικών κ.λπ.
Τέτοια αναγνώριση και διάκριση είναι πλέον απαραίτητα στην παρούσα κατάσταση έντονου ανταγωνισμού και ακαταστασίας της αγοράς.
Για να βελτιώσετε τα κέρδη
Δεδομένου ότι οι καταναλωτές είναι πρόθυμοι να πληρώσουν υψηλότερη τιμή για συσκευασμένα προϊόντα, θα υπάρξει υψηλότερη δημιουργία κερδών. Επιπλέον, τα συσκευασμένα προϊόντα μειώνουν το κόστος διακίνησης, μεταφοράς, διανομής κλπ., οπότε μειώνοντας την σπατάλη αυξάνονται τα κέρδη.
Για να ενεργοποιήσετε τις πωλήσεις αυτοεξυπηρέτησης
Η παρούσα τάση στο λιανικό εμπόριο ευνοεί θετικά αποτελέσματα σε πωλήσεις προβολής και αυτοεξυπηρέτησης. Βάσει αυτής της αρχής λοιπόν, τα προϊόντα απαιτούν την ανάλογη συσκευασία για να είναι αποτελεσματική, βάσει των παραπάνω, σε πωλήσεις αυτοεξυπηρέτησης.
… στην καθιέρωση του Brand
Η συσκευασία προφανώς σχετίζεται στενά με την επισήμανση και την καθιέρωση επωνυμίας, επειδή η ετικέτα εμφανίζεται συχνά στη συσκευασία και η μάρκα είναι συνήθως στην ετικέτα. Ένα πακέτο εκτός του ότι ορίζει τον χώρο στον οποίο περιέχεται ένα προϊόν, δηλώνει και τον τόπο «καταγωγής» του, αλλά και την «ταυτότητα» της εταιρείας που το παρήγαγε.

Για να βελτιώσετε την εικόνα της επωνυμίας
Η ελκυστική συσκευασία και η συνεπής παρουσία της για μεγάλο χρονικό διάστημα, ενισχύουν την εικόνα της επωνυμίας του προϊόντος.
Η καλή συσκευασία πρέπει να ενισχύσει την ολοκληρωμένη ιδέα μάρκετινγκ. Τα εμπορικά σήματα κατέχουν κυρίαρχο ρόλο στο μάρκετινγκ, που διαδίδεται μέσω της διαφήμισης. Όμως, η υπενθύμιση των εμπορικών σημάτων και η καθιέρωση επωνυμιών – αποδεκτών για τους πελάτες επιτυγχάνεται μόνο μέσω μιας κατάλληλης συσκευασίας.
Επομένως, η συσκευασία πρέπει να υποστηρίζει και να ενισχύει την ταυτότητα της επωνυμίας που προσπαθεί να δημιουργήσει η εταιρεία.