Κάθε επιχείρηση είναι ένας ζωντανός οργανισμός, είναι μία οντότητα!
Όπως κάθε ζωντανός οργανισμός, έτσι και η κάθε επιχείρηση, έχει πολύ συγκεκριμένες ανάγκες για να ζήσει και αναπτυχθεί.
Βέβαια όλο αυτό, έχει να κάνει και με το περιβάλλον που προσπαθεί να αναπτυχθεί, και όταν μιλάμε για την ανάπτυξη ενός οργανισμού ως επιχείρηση, τότε σίγουρα το περιβάλλον στο οποίο καλείται να αναπτυχθεί, είναι το περιβάλλον της αγοράς!
Έχοντας αυτό το παράδειγμα ως οδηγό λοιπόν, ένα χαρακτηριστικό που μπορούμε αβίαστα να παρατηρήσουμε, στο περιβάλλον γύρω μας, είναι και το χαρακτηριστικό της αλληλεπίδρασης μεταξύ διαφορετικών οργανισμών μεταξύ τους, με σκοπό την επιβίωση, την ανάπτυξη και τον πολλαπλασιασμό!
Σε αυτό το χαρακτηριστικό μπορούμε εύκολα να διακρίνουμε, ότι ίσως η κυριότερη λειτουργία, που ενεργοποιεί όλες της υπόλοιπες διαδικασίες αλληλεπίδρασης, για την επιβίωση και την ανάπτυξη του οργανισμού, είναι η επικοινωνία που μπορεί να αναπτύξει αυτός ο οργανισμός, για τον εντοπισμό και άλλων οργανισμών, ομοίων ή όχι,που θα αλληλεπιδράσει και που θα ήταν χρήσιμοι για την ανάπτυξη του!
Εύκολα λοιπόν μπορούμε να καταλάβουμε, βάσει της παραπάνω παραδοχής, ότι ακριβώς το ίδιο συμβαίνει και με τις επιχειρήσεις, ασχέτως μεγέθους ή είδους, σε ένα δεδομένο περιβάλλον αγοράς!
Είναι όμως σήμερα δεδομένο αυτό το περιβάλλον της αγοράς;;; Προφανώς όχι!
Το επόμενο ερώτημα που προκύπτει λοιπόν, είναι το κατά πόσο αυτός ο οργανισμός-επιχείρηση, μπορεί να επηρεάσει τα δεδομένα του περιβάλλοντος της αγοράς, στην οποία πλέον καλείται να λειτουργήσει, και κάποιες φορές μάλιστα, ίσως να είναι απαραίτητο να δημιουργήσει τα δεδομένα εκείνα, που θα του εξασφαλίσουν την επιβίωση και την προοπτική της ανάπτυξης!
Και κάπου εδώ πλέον, τα πράγματα αρχίζουν και γίνονται λίγο πιο ξεκάθαρα για το τι κινήσεις, (τηρουμένων των αναλογιών), θα μπορούσε να κάνει αυτή η επιχείρηση για την ανάπτυξη της!
Στις σημερινές συνθήκες αγοράς, την στιγμή μάλιστα που η παγκόσμια κοινωνία προσπαθεί να βγει από τον λαβύρινθο μιας πανδημίας και να ξαναβρεί τα “πατήματα” της, τα μέχρι στιγμής δεδομένα της αγοράς, σε μεγάλο βαθμό, έχουν την τάση μεταβολής. Αυτό όπως είναι φυσικό έχει προκαλέσει σύγχιση στο μεγαλύτερο κομμάτι της επιχειρηματικότητας, για το πιο ακριβώς θα έπρεπε να είναι το επόμενο βήμα για την σταθεροποίηση μίας αγοράς, η οποία ιδιαίτερα για την Ελλάδα, ήταν ήδη επισφαλής, κυρίως για τους μικρομεσαίους, πριν καν την εμφάνιση πανδημίας!
Έτσι λοιπόν, και έχοντας υπ’ όψιν μας τους παραπάνω συσχετισμούς, η αναγνώριση και η εκμετάλλευση δεδομένων ή καταστάσεων, που παραμένουν αμετάβλητοι, είναι αυτό το οποίο θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει μία επιχείρηση ως αφετηρία στην διαδικασία της επανεκκίνησης της στην υπο διαμόρφωση νέα αγορά.
Κάποια δεδομένα που μια επιχείρηση χρησιμοποιούσε προ πανδημίας και τα οποία ακόμα δεν έχουν μεταβληθεί, είναι εκτός από τις βασικές λειτουργίες της (επικοινωνία με προμηθευτές σε σχέση με το νέο περιβάλλον, διαχείρηση παγίων εξόδων, κεφαλαίων κλπ), και το κομμάτι της επικοινωνίας με το περιβάλλον της αγοράς και το πως αυτή η εξωστρέφεια θα μπορούσε να φέρει τα ισοζύγιο που κλονίστηκε από αυτές τις μεταβολές.
Επί του παρόντος, φαίνεται να είναι τα μόνα που θα του δώσουν ασφαλείς πληροφορίες για έναν επανασχεδιασμό δράσης της επιχείρησης σε σχέση με το, υπό μεταβολή, υπάρχον πεδίο της αγοράς.
Κι αυτό γιατί είναι γεγονός, ότι πάντα η αγορά αφομοιώνει τις ανάγκες ή ακόμα και τις συνήθειες της κοινωνίας στην προσφορά της. Διαχρονικά έβρισκε και τους τρόπους, να αφουγκραστεί αυτές τις ανάγκες ή τις συνήθειες, και με τον κατάλληλο επικοινωνιακό τρόπο, να δώσει πίσω στο πεδίο της αγοράς, την πληροφορία για την κάλυψη αυτών των αναγκών.
Αυτή ήταν άλλωστε και η σταθερά, που οδήγησε στην ανάγκη της “δια της φήμης” προώθησης των προϊόντων, των αγαθών ή των υπηρεσιών που είχε ανάγκη η κοινωνία και που ήταν υποχρεωμένη να καλύψει η αγορά! Αυτή όμως η σταθερά, και μέσα στην εξέλιξη της περιπέτειας που περνάει σήμερα η ανθρωπότητα, λόγω της πανδημίας, θα πρέπει να επανεξεταστεί και μάλιστα σύμφωνα πάντα με τις νέες συνθήκες, να προσαρμοστεί.
Αυτό βέβαια αφορά εκτιμήσεις που θα πρέπει να γίνουν προς αυτή την κατεύθυνση, αλλά το βασικό ελατήριο που ωθούσε, ωθεί και θα συνεχίσει να ωθεί την κάθε επιχείρηση και για όσο υφίσταται η αγορά είναι το ίδιο “αρχέγονο” ένστικτο της εξωστρέφειας που καθόριζε πάντα, την θέση και το στίγμα, σχεδόν όλων των έμβιων όντων σε σχέση με τα υπόλοιπα.
Η εξωστρέφεια είναι από τα βασικά χαρακτηριστικά του ανθρώπου, που τον οδήγησε στην δημιουργία κοινότητας, στην επικοινωνία, στην πρόοδο, στην επιστήμη και τον πολιτισμό.
Η εξωστρέφεια είναι αυτή που τον οδήγησε στην ανάγκη να δημιουργήσει, να εκφραστεί και να συναλλαγεί. Η εξωστρέφεια είναι και αυτή που μπορεί, για όλους τους παραπάνω λόγους να τον οδηγήσει και στην αειφορία, που πλέον χρειάζεται η ανθρωπότητα περισσότερο από ποτέ!